Lindsey Meul

Paragraphs

 

1. Waarom koos jij voor de Academie?

De keuze voor de Academie en edelsmeedkunst is eerder het resultaat van een samenloop van omstandigheden waar ik nog geen seconde spijt van heb.  Eind 2014 heb ik een 2-tal maanden een time out ingepland na een paar hectische professionele jaren. Net voor die time out had ik nog een brief ontvangen die ik aan mijzelf een jaar eerder had geschreven in een management cursus. Hierin had ik mijzelf voorgenomen om op korte termijn een creatieve hobby te zoeken die mij de kans zou geven om wekelijks toch even helemaal de professionele druk aan de kant te zetten. Dit zette mij aan het denken. In mijn jeugd had ik al wat uren aan de academie doorgebracht (7 jaar muziekschool, 4 jaar tekenacademie en 1 jaar schilderen) en mijn keuze voor de academie was dan ook snel gemaakt. Waarom edelsmeedkunst? Eerlijk? De uren waren perfect, ik kon in november als vrije student nog instappen en mijn schoonzus had al eens een jaar edelsmeedkunst gevolgd en was daar heel positief over. 

2. Kan je ons iets vertellen over het juweel op de foto?  Over je eindproject?

Van recycling naar upcycling – een nieuwe trend die zijn intrede doet in ons dagelijks leven: afval krijgt een tweede leven met een duurzame functie. Onbewust heb ik de voorbije jaren dit concept in mijn juweelontwerpen verwerkt. Huis-, tuin- en keukenspullen zijn een bron aan vormen, materialen en kleuren die je pas opmerkt als je er de tijd voor neemt. Voor mijn eindwerk ben ik aan de slag gegaan met de netjes die fruit en groenten verpakken.

  • De aaneengeregen halsketting is een kleurenexplosie van repetitieve vormen en haakjes in zilver. Het is één van de meeste speelse (kleurrijke) ontwerpen én met een leuk verhaal. In mijn zoektocht naar netjes, heb ik een Nederlands bedrijf aangeschreven met de vraag of zij mij een paar meter zouden kunnen bezorgen. Een paar weken later, ontving ik ‘geëxtrudeerd buisnet’ in fuchsia, geel en oranje. In al mijn enthousiasme ben ik direct begonnen met dit ontwerp als finaal resultaat. Bij elke ketting komt er ook een eenvoudige broche op basis van het patroon waaruit de haakjes zijn gemaakt. Dit kan apart of samen met de ketting gedragen worden.  
  • De plastieken netjes in deze halsketting hebben niet de kans gekregen om volledig op zichzelf terug te plooien tot hun essentie van bijna vloeibare plastiek. Elk stuk heeft voor dit juweel anders gereageerd op de hitte en de vormen die ik hen heb toebedeeld. De verbinding is tot stand gekomen door het sluitsysteem dat universeel wordt gebruikt bij dit type verpakking. De 8-vorm die je ook bij oorbellen ziet, krijgt hier een nieuwe functie.  
  • In de broche, heb ik het netje in al zijn eenvoud en rekbaarheid behouden. De combinatie met het deksel van een verzorgingsproduct en een zilveren zetting geven het glans en speelsheid. Het dagdagelijkse materiaal verpakt nu een edelsteen en is zelf ingepakt door een edel metaal. De grenzen tussen edel en plastiek vervagen. 

3. Hoe heb je de academie beeld en specifiek je opleiding ervaren?

De academie is een heel fijne omgeving die je de kans geeft om even helemaal op jezelf terug te plooien en te ontdekken waar jouw unieke creatieve kracht ligt. Het is net dat wat ook de leerkracht beoogt en de begeleiding is dan ook heel persoonlijk. Tegelijkertijd krijg je natuurlijk heel wat verschillende technieken aangeleerd en dan is het met vallen en opstaan (en ook geregeld wel wat frustraties 😊) de technieken onder de knie krijgen terwijl je ook al een persoonlijk ontwerp voor ogen hebt. Deze persoonlijke aanpak resulteert tegelijkertijd ook in een gezamenlijke verrijking. Elke medestudent creëert een uniek stuk ook al is de opdracht soms dezelfde en dit prikkelt je natuurlijk nog eens extra. 

4. Tot welke inzichten heeft de academie jou gebracht? Zijn er zaken voor jou die je nu anders bekijkt?

Ik herinner me nog één van de eerste opdrachten waarbij de leerkracht vroeg om even voor de geest te halen hoe de deurklinken er bij jou thuis uitzien. Ik had wel ongeveer een idee maar zou dit niet perfect kunnen beschrijven of tekenen. Het is net dat wat de academie mij heeft bijgebracht: bewuster kijken naar alles rondom mij en hieruit distilleren wat mij persoonlijk aantrekt en dat kunnen zowel vormen als kleuren zijn. 

5. Wat zijn je toekomst plannen met de ervaring die je op de academie hebt opgedaan?

Voor mij blijft edelsmeedkunst een uitlaatklep die mij de mogelijkheid geeft om iets van mijzelf te creëren en dat ook ‘tastbaar’ is. Dit is mijn professionele bezigheden niet echt het geval en door edelsmeedkunst kan ik dit gemis opvullen. Dit eindwerk voor mijn specialisatie is dus zeker geen eindpunt: er zijn nog zoveel technieken te leren, ik heb nog veel ideeën om met dit concept verder aan de slag te gaan en ik hoop met de cursus ‘Inzicht’ op de academie nog meer te ontdekken hoe ik tegelijkertijd uniek en verrassend en toch herkenbaar kan zijn. 

Lindsey
kinderenjongeren volwassenen